Harmonogram konferencji

Ostatnie doniesienia GUS-u nie są zbyt optymistyczne – pandemia odbiła się na nawykach czytelniczych użytkowniczek i użytkowników bibliotek. Dlatego w czasie nowej edycji Kierunku Wizerunku zastanowimy się, jak odwrócić ten trend; w jaki sposób wykorzystać komercyjne triki w pracy w kulturze; jak zaprojektować, a przede wszystkim wykorzystać badania preferencji czytelniczych w codziennej pracy? A także – jak jeszcze możemy pomóc naszym czytelniczkom i czytelnikom spotkać się z ich ulubionymi autorami i autorkami?

Poniżej prezentujemy harmonogram 7. Kierunku Wizerunku.

Dzień 1 (6 października 2021)

Biblioteka jako galeria handlowa

  • Webinar 1. W jaki sposób sprzedać książkę? | Marcin Okoniewski (Okoń w sieci)
  • Warsztat 1. Biblioteczne Black Friday | Grzegorz Jędrek (wniedoczasie.pl)
  • Warsztat 2. Chcecie to przeczytać! | Maria Krześlak-Kandziora (Centrum Kultury Zamek)

Pierwszego dnia będziemy poszukiwać tak rozwiązań narosłego w trakcie izolacji epidemiologicznej problemu spadku liczby wypożyczeń materiałów bibliotecznych. Za inspirację do tych rozmyślań posłuży nam otwierający (nie)konferencję webinaru prowadzony przez znanego w blogosferze YouTubera, Okonia w sieci, czyli Marcina Okoniewskiego.

Później zapraszamy wszystkich na dwa warsztaty, bezpośrednio dotyczące sposobów zachęcenia czytelników i czytelniczki do powrotu w Biblioteczne mury oraz ponowne korzystanie z naszych ofert. W pierwszym z nich, Bibliotecznym Black Friday, Grzegorz Jędrek przedstawi komercyjną perspektywę oraz stosowane w handlu techniki, mogące okazać się przydatnymi w codziennej, bibliotekarskiej pracy. Drugi warsztat, Chcecie to przeczytać!, poprowadzi Maria Krześlak-Kandziora, która opowie o aspektach kreowania potrzeb czytelniczych i promocji wartościowej literatury.

Dzień 2 (7 października 2021)

Biblioteka dla twórcy

Drugi dzień rozpoczniemy panelem dyskusyjnym poświęconym wpływowi popkulturowych wzorców myślenia na rolę i miejsce literatury we współczesnym świecie. Pochylimy się również nad nowymi, charakterystycznymi dla XXI wieku sposobami opowiadania historii, wykraczającymi poza samą książkę.

Kolejne dwa warsztaty, które czekają na uczestników, dotyczą badań potrzeb czytelniczych – na pierwszym Agata Bagińska opowie o tym, jak w ogóle należy zaprojektować takie badanie, aby uzyskać interesujące nas informacje, zaś Agata Cieleska wyjaśni, co możemy z tak pozyskanymi wynikami zrobić w kontekście instytucji, w jakich pracujemy.

Dzień 3 (8 października 2021)

Biblioteka dla czytelnika

  • Webinar 3. Najgorsze spotkanie autorskie (panel dyskusyjny) | Wojciech Szot (Zdaniem Szota), Szymon Kloska (krytyk literacki), Dagny Kurdwanowska (Czytam w wannie)
  • Warsztat 5. Bez spotkania nie ma miłości | Zuzanna Gajewska (Promotorka czytelnictwa)
  • Warsztat 6. Jeśli nie spotkanie to co? | Szymon Kloska (krytyk literacki)

Ostatni dzień konferencji zaczniemy na wesoło, panelem o najgorszych spotkaniach autorskich, jakie przydarzyło się poprowadzić bądź oglądać naszym gościom, zawodowym prowadzącym tego typu wydarzenia: Wojciechowi Szotowi, Szymonowi Klosce u Dagny Kurdwanowskiej.

Ostatnie dwa warsztaty tegorocznego Kierunku Wizerunku krążyć będą wokół kontaktu czytelników i czytelniczek z twórczyniami i twórcami ich ulubionych książek. W pierwszym z nich Zuzanna Gajewska opowie, jak poprowadzić spotkanie autorskie, aby nikt później o nim na konferencjach nie wspominał w kontekście najgorszych spotkań. Na drugim razem z Szymonem Kloską wyjdziemy poza formułę spotkania autorskiego i poszukamy innych form kontaktu między czytelnikami a twórcami, które nie tylko urozmaicą ofertę naszych bibliotek, ale również potencjalnie przyciągną do naszych instytucji większą liczbę odbiorców i odbiorczyń.

  • Opłata konferencyjna: 150 złotych
  • Limit miejsc: 90 osób (obowiązuje kolejność zgłoszeń)
  • Formularz zgłoszeniowy: Zapisy ruszają 13. września